XXIV Konkurs Recytatorski Poezji Jenieckiej "Nie traćmy pamięci" zakończony
Wystartowało 70 uczniów podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Finał konkursu odbył się w budynku muzeum w Łambinowicach (współorganizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Przyjaciół Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu). Wystartowało 25 uczniów szkół podstawowych z całego regionu, 29 - ze szkół gimnazjalnych i 14 – ze szkół ponadgimnazjalnych.
W kategorii szkół podstawowych jury I miejsce przyznało Matyldzie Gaweł ze Szkoły Podstawowej TAK W Opolu, (opiekun - Anita Dorczyńska-Czopowik); II zajął Kamil Kilian SP Gracze (Beata Homontowska), - III Dagmara Soja (SP nr 2 w Niemodlinie (Ewa Bardon-Lewandowska). Wyróżnienie przyznano Samancie Goandziale z Publicznej Szkoły Podstawowej w Łambinowicach, przygotowanej przez Violettę Junkę.
Wśród gimnazjalistów wygrała Aleksandra Skowronek PG nr 4 w Brzegu (Aneta Strzecha-Ochocińską), II - Karolina Trubiewska z Zespołu Szkół nr 2 w Brzegu (Anna Pączek), III - Natalia Urbanowicz reprezentująca bibliotekę przy PG Nr 4 w Brzegu (Aneta Strzecha-Ochocińska). Wyróżnienie przyznano Julii Adamowicz z Zespołu Szkół w Łambinowicach, przygotowanej przez Bogumiłę Skałecką.
W kategorii szkół ponadgimnazjalnych I miejsce przyznano Andżelice Gulczewskiej, reprezentującej Zespół Szkół Ekonomicznych w Opolu (Beata Krzywalska-Wlazło), II - Magdalenie Kani z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Opolu (Iwona Ratajczak), III Adrianowi Szczęsnemu z Zespołu Szkół w Kędzierzynie-Koźlu (Tomasz Sytnik). Wyróżnienie przyznano Krzysztofowi Mroziewiczowi, reprezentującemu Zespół Szkół Ekonomicznych w Opolu, przygotowanemu przez Edytę Kościelniak.
- Uczestnicy wybierali teksty poetów współczesnych, w tym opolskich zawarte w zbiorze „Przewciwko przemocy” opracowanym przez Harry'ego Dudę – mówi dr Anna Wickiewicz, kierownik działu Edukacji i Wystaw CMJW. - Usłyszeliśmy także utwory napisane przez jeńców w czasie wojny - nierzadko mające formy poetyckich listów czy modlitw. Zgodnie z regulaminem uczniowie używali w czasie recytacji rekwizytów (były nimi zarówno różaniec, jak i skakanka). Wykazali się przy tym umiejętnością mówienia naprawdę trudnych tekstów, m.in. podejmujących problematykę zbrodni katyńskiej.