
Dla szkół ponadgimnazjalnych
Podczas zajęć, które mogą mieć postać wykładu bądź warsztatu, zwracamy szczególną uwagę na rozwijanie takich umiejętności, jak krytyka i interpretacja źródeł historycznych, rekonstruowanie procesu dziejowego oraz prezentowanie zdobytej wiedzy w interesującej formie. Lekcje te wpasowują się w treści nowej szkolnej podstawy programowej przedmiotu Historia i Społeczeństwo (ścieżki historyczne: Wojna i wojskowość, Ojczysty panteon i ojczyste spory). Mogą być rozbudowane o dodatkowe zajęcia w muzeum i miejscu pamięci.
- Z szablą do niewoli – jenieckie losy majora Henryka Sucharskiego
- „...a losem naszym Polski los” – słowa malowane cierpieniem w poezji obozowej Stanisława Krzyżaniaka
- Katyń – prawda i kłamstwo
- Józef Czapski i polscy jeńcy w ZSRR w czasie II wojny światowej
- Niezwyciężeni czy zwyciężeni? Losy Maksymiliana Kolbego, Witolda Pileckiego i Charlesa Cowarda – jeńców Lamsdorf
- Komandosi w kajdanach – jeńcy wojenni w Lamsdorf
- Tak dalej nie można już żyć. Wspomnienia jeńców radzieckich z niewoli Wehrmachtu
- Powstańcy warszawscy w niewoli niemieckiej (1944–1945)
- Historia kawałka materiału. Losy kobiet w niewoli Wehrmachtu
- Przywrócona pamięć. Rotmistrz Witold Pilecki – jeniec Lamsdorf
- Niemiecki i radziecki system jeniecki. Podobieństwa i różnice
- Prawo wojenne w czasie II wojny światowej
- Książka w obozach polskich jeńców wojennych w latach II wojny światowej
- Poeci i prozaicy polscy w niewoli (1939–1945)
- To był temat tabu – Obóz Pracy w Łambinowicach 1945–1946
- Jeńcy wojenni i X Muza. Tematyka jeniecka w polskiej i światowej kinematografii
- Historyczny rodowód i współczesne przesłanie Łambinowic
- Z muzealnego archiwum. Zbiory Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu