Relacja z sesji edukacyjnej pt. Jeśli nie pamięć to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej

6 czerwca 2014 r. w  siedzibie muzeum w Łambinowicach odbyła się X sesja edukacyjna pt. Jeśli nie pamięć to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej, której organizatorem było Centralne Muzeum Jeń­ców Wojen­nych w Łambinowicach-Opolu. Hasło przewodnie tegrocznej sesji brzmiało: Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. Podstawy teoretyczne – metody – praktyczne rozwiąza­nia.

W sesji edukacyjnej wzięli udział pracownicy muzeów, nauczyciele, przedstawiciele ośrodków meto­dycznych i środowiska akade­mickiego. Po zwiedzeniu Miejsca Pamięci Narodowej w Łambinowicach udali się do muzeum, gdzie przywitała ich dr Violetta Rez­ler-Wasielewska, dyrektor Muzeum. Pierwszą część obrad rozpoczęło wystąpienie dr. Mar­cina Szeląga, kierownika Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Poznaniu i wy­kładowcy Uniwersytetu im. Adama Mickie­wicza. W wystąpieniu pt. Edukacja muzealna – praktyka i teoria przybliżył on uczestnikom sesji realia pracy edukacyjnej prowa­dzonej obecnie w polskich muzeach i instytucjach kultury w oparciu o badania opublikowane w Ra­porcie o stanie edu­kacji muzealnej. Przedstawił także różne teorie dotyczące edukacji muzealnej, po­wsta­łe w ostatnich latach w Euro­pie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Podkreślił, że muzea powinny ukierunkować swoją działalność w taki sposób, by umożliwić publiczności muzealnej realizację istotnego celu, jakim jest rozwój osobowy człowieka. Kolejnym ważnym aspektem, poruszonym przez prelegenta była kwestia dominacji w Polsce modelu tradycyjnego muzeum, którego istotą jest narzucanie odbiorcy sposobu narracji oraz interpretacji  prezentowanych treści. Model ten coraz częściej wypierany jest przez model muzeum odkrywczego, który opiera się na dialogu z publicznością muzealną. Taka formuła muzeum, rozumianego jako platforma dyskusji, zdaniem referenta najbardziej odpowiada potrzebom nowoczesnego społeczeństwa. Kolejny prele­gent, Janusz Berdzik, reprezen­tujący Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu przedstawił zagadnienie pt. Rola edu­kacji muzealnej w procesie kształ­cenia młodzieży szkol­nej województwa opol­skiego. Jego zasadnicza część dotyczyła prezentacji obszarów eduka­cyjnych, w których muzea mogą wspierać edukację formalną, prowadzoną w szkołach, szcze­gólnie z zakresu nauczania przedmiotów humanistycznych. Następnie głos zabrała po­nownie dr Violetta Rezler-Wasielewska. W prelekcji pt. Działalność edukacyjna Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowi­cach-Opolu. Początki, rozwój, perspektywy pod­sumowała działalność edukacyjną Centralnego Mu­zeum Jeńców Wojennych w Łambi­nowi­cach-Opolu z perspektywy ostatniego dziesięcio­lecia oraz wskazała możliwości i per­spektywy jej dalszego rozwoju w przyszłości. Wystąpienia prelegentów zakończyła dyskusja, po której Magdalena Kruk Kuchcińska oraz Do­rota Musiał dokonały prezentacji wybranych roz­wiązań edukacyjnych naszego muzeum. Uczestnicy se­sji mieli okazję zapoznania się z różnorodnymi i nowatorskimi formami pracy, jakie zostały wykorzystane podczas realizacji warsztatów historyczno-artystycznych pt. Wplą­tani w wielką historię i Byśmy zro­zumieli i pamię­tali. Poznali przebieg oraz rezultaty projektu edukacyjnego pt. Lamsdorf-Auschwitz. Auschwitz-Lams­dorf, zrealizowanego przy współpracy z Państwo­wym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Dowiedzieli się także jakie są cele i jak przebiega realizacja międzynarodowego projektu pt. Wielopłaszczyznowa pamięć: naucza­nie na miejscu oraz online o nazistow­skich, a także stalinowskich obo­zach koncentra­cyj­nych i internowania, w którego realizacji nasza placówka uczestniczy.

X sesja edukacyjna zakończyła się ogłoszeniem wyników ogólnopolskiego konkursu na projekt histo­ryczny pt. Póki nie jest za późno, w trakcie którego wręczono nagrody laureatom i dokonano prezentacji nagrodzonych projektów.

wstecz