Aktualności
Relacja z sesji edukacyjnej pt. Jeśli nie pamięć to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej
6 czerwca 2014 r. w siedzibie muzeum w Łambinowicach odbyła się X sesja edukacyjna pt. Jeśli nie pamięć to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej, której organizatorem było Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. Hasło przewodnie tegrocznej sesji brzmiało: Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. Podstawy teoretyczne – metody – praktyczne rozwiązania.
W sesji edukacyjnej wzięli udział pracownicy muzeów, nauczyciele, przedstawiciele ośrodków metodycznych i środowiska akademickiego. Po zwiedzeniu Miejsca Pamięci Narodowej w Łambinowicach udali się do muzeum, gdzie przywitała ich dr Violetta Rezler-Wasielewska, dyrektor Muzeum. Pierwszą część obrad rozpoczęło wystąpienie dr. Marcina Szeląga, kierownika Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Poznaniu i wykładowcy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. W wystąpieniu pt. Edukacja muzealna – praktyka i teoria przybliżył on uczestnikom sesji realia pracy edukacyjnej prowadzonej obecnie w polskich muzeach i instytucjach kultury w oparciu o badania opublikowane w Raporcie o stanie edukacji muzealnej. Przedstawił także różne teorie dotyczące edukacji muzealnej, powstałe w ostatnich latach w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Podkreślił, że muzea powinny ukierunkować swoją działalność w taki sposób, by umożliwić publiczności muzealnej realizację istotnego celu, jakim jest rozwój osobowy człowieka. Kolejnym ważnym aspektem, poruszonym przez prelegenta była kwestia dominacji w Polsce modelu tradycyjnego muzeum, którego istotą jest narzucanie odbiorcy sposobu narracji oraz interpretacji prezentowanych treści. Model ten coraz częściej wypierany jest przez model muzeum odkrywczego, który opiera się na dialogu z publicznością muzealną. Taka formuła muzeum, rozumianego jako platforma dyskusji, zdaniem referenta najbardziej odpowiada potrzebom nowoczesnego społeczeństwa. Kolejny prelegent, Janusz Berdzik, reprezentujący Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu przedstawił zagadnienie pt. Rola edukacji muzealnej w procesie kształcenia młodzieży szkolnej województwa opolskiego. Jego zasadnicza część dotyczyła prezentacji obszarów edukacyjnych, w których muzea mogą wspierać edukację formalną, prowadzoną w szkołach, szczególnie z zakresu nauczania przedmiotów humanistycznych. Następnie głos zabrała ponownie dr Violetta Rezler-Wasielewska. W prelekcji pt. Działalność edukacyjna Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. Początki, rozwój, perspektywy podsumowała działalność edukacyjną Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu z perspektywy ostatniego dziesięciolecia oraz wskazała możliwości i perspektywy jej dalszego rozwoju w przyszłości. Wystąpienia prelegentów zakończyła dyskusja, po której Magdalena Kruk Kuchcińska oraz Dorota Musiał dokonały prezentacji wybranych rozwiązań edukacyjnych naszego muzeum. Uczestnicy sesji mieli okazję zapoznania się z różnorodnymi i nowatorskimi formami pracy, jakie zostały wykorzystane podczas realizacji warsztatów historyczno-artystycznych pt. Wplątani w wielką historię i Byśmy zrozumieli i pamiętali. Poznali przebieg oraz rezultaty projektu edukacyjnego pt. Lamsdorf-Auschwitz. Auschwitz-Lamsdorf, zrealizowanego przy współpracy z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Dowiedzieli się także jakie są cele i jak przebiega realizacja międzynarodowego projektu pt. Wielopłaszczyznowa pamięć: nauczanie na miejscu oraz online o nazistowskich, a także stalinowskich obozach koncentracyjnych i internowania, w którego realizacji nasza placówka uczestniczy.
X sesja edukacyjna zakończyła się ogłoszeniem wyników ogólnopolskiego konkursu na projekt historyczny pt. Póki nie jest za późno, w trakcie którego wręczono nagrody laureatom i dokonano prezentacji nagrodzonych projektów.