Relacja z IX sesji edukacyjnej pt. Jeśli nie pamięć, to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej.

23 maja w siedzibie muzeum w Łambinowicach po raz dziewiąty odbyła się sesja edukacyjna pt. Jeśli nie pamięć, to co? Edukacja w miejscach pamięci narodowej. W tym roku zorganizowana została wspólnie z Muzeum Stutthof w Sztutowie.

Tegoroczna sesja edukacyjna była poświęcona kwestii nauczania o miejscach pamięci narodowej w kontekście nowej podstawy programowej, która będzie realizowana w roku szkolnym 2013/2014 w obrębie nauczania takich przedmiotów jak: historia, historia i społeczeństwo, wiedza o społeczeństwie, wiedza o kulturze, a także edukacja dla bezpieczeństwa.

Sesję otworzyła dr Violetta Rezler-Wasielewska, dyrektor Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. W pierwszej, zasadniczej części spotkania miały miejsce wystąpienia pracowników miejsc pamięci: dr Anny Wickiewicz i dr Joanny Lusek z Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu oraz Marcina Owsińskiego z Muzeum Stutthof w Sztutowie. Dr Anna Wickiewicz w prelekcji pt. Edukacja dla pamięci w kontekście nowej podstawy programowej a oferta edukacyjna Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu zaprezentowała szereg rozwiązań dydaktyczno-metodycznych, wypracowanych przez nasze muzeum, a mogących ułatwić i wzbogacić proces nauczania oraz wychowania młodzieży na różnych poziomach edukacji szkolnej. Marcin Owsiński z kolei przedstawił interesującą pomoc dydaktyczną do nauczania historii regionalnej Pomorską tekę edukacyjną, opracowaną przez pracowników Muzeum Stutthof oraz grupę związanych z nim dydaktyków i nauczycieli. Ostatnie wystąpienie dr Joanny Lusek pt. Niewola i miejsca pamięci w podręcznikach europejskich dotyczyło rezultatów programu badawczego realizowanego przez nią w Instytucie Georga Eckerta w Brunszwiku (Dolna Saksonia). Jest to obecnie największe centrum badań nad podręcznikami szkolnymi, którego zbiory obejmują 245 tys. podręczników z całego świata. Prelegentka w sposób niezwykle zajmujący wyjaśniła zebranym w jaki sposób zagadnienia związane z niewolą i miejscami pamięci narodowej przedstawiane są w europejskich podręcznikach historii. Po tym wystąpieniu odbyła się dyskusja nt. doświadczeń związanych z pracą edukacyjną w miejscach pamięci, którą moderowała dr Iwona Konopnicka, pracownik Uniwersytetu Opolskiego. Dyskutanci dzielili się swoimi spostrzeżeniami na kwestię zmieniających się w ostatnich latach realiów pracy w szkołach oraz znaczenia edukacji muzealnej, zwłaszcza w kontekście miejsc pamięci, w nauczaniu szkolnym. W drugiej części spotkania uczestnicy sesji zwiedzali Miejsce Pamięci Narodowej w Łambinowicach oraz wystawy stałe w muzeum. Mieli także okazję uczestniczyć w finale V edycji ogólnopolskiego konkursu na projekt edukacyjny pt. Póki nie jest za późno oraz w uroczystości wręczenia srebrnych medali Opiekuna Miejsc Pamięci. Odznaczenia te, na wniosek muzeum, przyznane zostały Mariuszowi Madejowi, Andrzejowi Prajelowi i Krystynie Sieradzkiej.

W sesji uczestniczyło ok. 60 osób, reprezentujących przede wszystkim środowisko nauczycieli przed?miotów humanistycznych, wykładowców akademickich, pracowników ośrodków metodycznych i muzealników.

wstecz